Vaalilupausten lunastamisen aika

18.12.2019

Eduskunta lakkautti keliakiaa ja ihokeliakiaa sairastaville maksetun ruokavaliokorvauksen vuoden 2016 alusta. Ennen eduskuntavaaleja nyt hallituksessa olevista puoleista SDP, RKP, Vasemmistoliitto ja Vihreä liitto puolsivat korvauksen palauttamista. Keliakiakorvauksen tarpeellisuuden selvittäminen on kirjattu hallitusohjelmaan, ja sosiaali- ja terveysministeriö on aloittanut selvityksen tekemisen.

Gluteeniton ruokavalio on yhä huomattavasti tavanomaista kalliimpi

Eduskunnassa käytiin myöhään eilen illalla keskiviikkona 4.12.2019 lähetekeskustelu keliakiakorvauksen palauttamista koskevasta lakialoitteesta. Kansanedustaja, Keliakialiiton puheenjohtaja Sari Tanuksen tekemän lakialoitteen on allekirjoittanut 67 kansanedustajaa.

‒ Keliakiakorvaus tulee palauttaa 16 vuotta täyttäneille keliakiaa tai ihokeliakiaa sairastaville, joiden sairaus on asianmukaisesti diagnosoitu. Heidän on sairautensa vuoksi noudatettava gluteenitonta ruokavaliota koko elämänsä, Tanus toteaa.

Keliakiakorvaus olisi 31 euroa kuukaudessa ja sitä voitaisiin maksaa samanaikaisesti vammaistuen tai hoitotuen kanssa. Valtion budjettiin tulisi varata korvausta varten 15 miljoonaa euroa.

Lue lisää Keliakialiiton sivulta.